
Mestská informačná kancelária Poprad a rok 2020
Rok 2020 bol z hľadiska cestovného ruchu na celom svete poznačený doposiaľ trvajúcou pandémiou, ktorá turizmus vo výraznej miere zredukovala. Pocítili to aj naši kolegovia v najväčšom meste pod Tatrami. „Celkový počet klientov vybavených v Mestskej informačnej kancelárii (MIK) Poprad za rok 2020 bol 19 640. Zaznamenali sme značný pokles o viac ako 50 % oproti roku 2019, kedy našimi bránami prešlo takmer 39.000 návštevníkov,“ konkretizovala riaditeľka MIK Lucia Pitoňáková.
Rok 2020 mal pritom vo svojom úvode „našliapnuté“ stať sa rekordným. Všetko však v marci zmarila prvá vlna pandémie. Prevádzka MIK Poprad bola zatvorená z dôvodu nariadenia vlády v roku 2020 viac ako 50 dní. „Zároveň sme boli nútení v máji zrušiť vysunuté pracovisko na železničnej stanici. Jeho obnova však do budúcna nie je vylúčená,“ podotkla Pitoňáková.
Obrovský prepad na úrovni viac ako 65% zaznamenali v Poprade aj v mailovej či telefonickej komunikácii s klientmi.

Na leto pripravila MIK Poprad mimoriadne podujatia
Keďže pandemická situácia nepriala populárnym masovým podujatiam, pracovníci sa usilovali spestriť leto domácim aj zahraničným návštevníkom formou mimoriadnych bezplatných tematických prehliadok. Počas 8 letných sobôt v júli a auguste sa týchto prehliadok zúčastnilo viac ako 250 osôb, pričom tradične najväčší záujem bol o večerné výstupy na vežu kostola sv. Egídia. Návštevníci mohli okrem toho vidieť miestne brusiarne, liehovar, minipivovar, historickú Spišskú Sobotu, absolvovať vychádzku na Kvetnici, či v mestskej časti Veľká. Konali sa tiež pravidelné prehliadky dominanty Námestia sv. Egídia.
Najväčšou nádejou boli letné mesiace …
Po opätovnom otvorení prevádzky MIK bola návštevnosť spočiatku veľmi nízka, no v ďalších mesiacoch pomaly narastala, až do nástupu 2. vlny epidémie. Aj štatistiky sa s príchodom letných mesiacov zlepšili, do Popradu začali opäť prichádzať turisti, ich počet, zloženie ale aj doba pobytu sa však veľmi líšila od predošlých rokov. „Úplne absentovali návštevníci zo západnej Európy s výnimkou Nemecka. Nezaznamenali sme ani turistov z Izraela, či Ázie. Chýbali tiež návštevníci spoza oceánu,“ doplnila riaditeľka MIK s tým, že výrazný prepad zaznamenali aj pri návštevníkoch z Poľska. Dohromady vybavili počas júla a augusta viac ako 5500 klientov.

Služby MIK sa v značnej miere presunuli do online priestoru
Najviac turistov v regióne tvorili jednodňoví návštevníci zo Slovenska, ktorí nevyužívali ubytovanie a tiež nevyhľadávali služby infocentier, keďže sa v lokalite dobre orientovali. Na webovom sídle www.VisitPoprad.sk však mnohí hľadali inšpiráciu a tipy na výlety a atrakcie. Aj preto sa pracovníci MIK snažili prinášať čo najviac relevantných informácie a ponuku v online priestore.

V auguste MIK verejnosti predstavila nový komplexný turistický informačný systém VisitPoprad.sk, ktorý pozostáva z novej internetovej stránky, plánovača a prepojenej mobilnej aplikácie. „Vďaka tomuto systému si návštevník dokáže jednoducho a pohodlne naplánovať svoj pobyt v meste Poprad online. Získa tiež informácie o počasí, otváracích hodinách zariadení, vstupnom a je tu priestor aj na rezerváciu ubytovania či ďalších služieb,“ objasnila Pitoňáková.
Prostredníctvom služby Google moja firma našlo kontaktné informácie o MIK Poprad niekoľko desiatok tisíc ľudí. Najviac dopytov na Poprad zaznamenali v januári – viac ako 31.000 dopytov. Rekord doposiaľ drží december 2019, kde sa MIK Poprad zobrazila viac ako 43.000 dopytujúcim.

Ponuka mesta bola v lete pestrá
Historickým klenotom mesta Poprad je mestská časť Spišská Sobota s Kostolom sv. Juraja a starobylými meštianskymi domami. Vyhľadávaná bola aj Kvetnica odkiaľ je najlepší prístup do mestských lesov. Turisti často využívali aj pomerne novú službu v meste tzv. Bike sharing – zdieľané bicykle. K dispozícii mali aj outdoorové a workoutové ihrisko, či skate park na okraji mesta. Navštíviť mohli tiež miestny akvapark, Podtatranské múzeum, Tatranskú galériu, lezeckú stenu Woodrock a ďalšie atrakcie. Počas zimy zase potešila návštevníkov tradične najkrajšia vianočná výzdoba na Slovensku, obohatená o mnohé nové prvky.

Zostaňte s nami v spojení aj na Facebooku a Instagrame
Váš tím AiCES, Ing. Hudec Rastislav, člen správnej rady AiCES
Najnovšie články:
- Ako vznikali infocentrá na Slovensku?
- Aký bol rok 2020 z pohľadu infocentier? S prvou správou prichádzajú Tatranské informačné kancelárie
- Predstavujeme vám VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky